Google

Tuesday, October 03, 2006

semut? whats ur opinion?


"Jadilah seperti resminya padi. semakin berisi makin tunduk kebumi. makin berilmu makin merendah diri."

Pepatah yang selalu kita dengar. moral value yang cukup2 tinggi untuk dihayati dan diamalkan oleh umat manusia. seorang insan yang bersikap tawadhu', ditambah pula dengan berilmu, amat dihormati tanpa perlu menagih. contoh tauladan terbaik yang boleh dijadikan benchmark kita adalah Rasulullah sendiri.

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (Al-Ahzab 33:21)

tapi tu resminya padi. macamana kalau resminya semut? semut yang selalu menganggu kehidupan kita. binatang yang paling byk kita bunuh. sedar x sedar, semut2 yang di bunuh ni membawa seribu makna dan pengajaran.

perbandingan semut ni bleh kita bandingkan dgn sebuah bandah yang hanya blh dibina oleh orang ramai yang berkumpul. dan sememangnya manusia ni menginginkan peraturan/panduan/guidance untuk menjamin keamanan dan keselamatan. mustahil keselamatan terjamin kalau xde yang mengawal. dan satu fakta mengenai modern city ni adalah individualism. tiap2 individu kat city tu mempunyai misi dan visi tersendiri dan kebanyakan manusie2 ni meletakkan cita2 derang dihadapan skali. kepentingan sosial diletak kat blakang.

tp cuba kita bayangkan sekarang satu bandar yang mantap. bayangkan beribu ribu penduduk hidup kat dalam bandar tu. tp x seorang pun yang ambik kisah kepentingan diri die. dlm bandar tu, mereka meletakkan kepetingan sosial dan org lain tu melebihi segalanya. bayangkan masing2 bekerja keras dgn sanggup berkorban apa saja~.. bekerja dlm keadaan aman, xde gaduh2.

tp society semacam tu mmg xkan dpt dijangkaui manusia.. sbb perfect. mustahil bg manusia. tp society semacam tu mmg dah lame wujud kat dunia ni. sejak dari zaman Nabi Sulaiman. korang pun tau kan kisah die. dah yang gempaksnye menatang ni ade kat mane2 je kat bumi ni. almost everywhere. dan makhluk tu x lain dan x bukan adalah semut!. tahniah buat semut!

semut ni hidup dlm koloni beratus, beribu dan blh mencecah juta individu. setiap satu dlm koloni tu memainkan peranan derang pada tahap 100% with no lacking. xde yg buat masalah dlm posisi atau keje derang. yang terutama adalah survival koloni tu. tiap satu akan menyerahkan nyawa kalau terpaksa. mustahil nak jumpe semut lapar n semut tersesat. (ade tu ade.. tp tu sbb melekat kat baju cthnye pastu org tu blah..) . bende ni terjadi sbb terjalinnya cooperation yang mantap, harmony dan perkongsian antare mereka. kadang2 satu titik air pun dishare. makanan dikumpulkan pastu simpan dlm sarang utk dikongsi. dalam semut xde selfishness. xde yang bersendirian. masing2 adlh satu bahagian dr sebuah giant organization. dengan semut2 ni punya social life n social orgnization, mengalahkan manusia dan semut ni sememangnya pembuktian sebenar benarnya kehebatan, kekuasaan Allah dlm menciptakan makhluk

skang cube consider beberapa spisis semut, dan bersama sama kita tgk keajaiban semut2 ni, keajaiban ciptaan yang disumbat dlm pale otak makhluk kecil ni.

-wallahu'alam-

2 comments:

Amin Shahriz said...

Nabi Sulaikum ke Nabi Sulaiman. Harap enta dapat perbetulkan fakta ek. :D

WaLlahua'lam.

antamuSlim said...
This comment has been removed by the author.