Google

Tuesday, September 18, 2007

Hebatnya Ramadhan

saya dahulukan tulisan saya dengan membahaskan konsep perhitungan waktu dan evaluasi menurut al-Quran, kemudian saya akan bahaskan hakikat makna 'ramadhan' sepanjang tahun.

A. Pengertian waktu dan evaluasi

1. Perhitungan waktu berdasarkan peredaran bulan dan matahari:

"Matahari dan bulan (beredar mengikut perhitungan)" (55:5)

Dalam perkiraan pusingan bumi mengelilingi matahari dan bulan mengelilingi bumi, kita mengenal 12 bulan dlm setahun. kedua sistem perhitungan tersebut dikenal sbg Qomariah dan Syamsiah, hijriyah atau miladiah. dalam kedua perhitungan tersebut ada waktu untuk berpuasa yang ditandai dengan pegantian bulan menurut qomariyah iaitu dari bulan sya'ban hingga ramadhan.

2. Pengertian Husban, hisab dan muhasabah (evaluasi)

perkataan "husban" berasal dari istilah arab, bererti perhitungan. Itulah dalil dasar untuk menentukan awal bulan ramadhan atau bulan2 lain dgn menggunakan metod hisab. Atau dengan kata lain menentukan awal ramadhan dengan metod hisab itu adalah haq, sesuai dgn perintah al-Quran

Kemudian husban/hisab secara maknawi dapat diertikan sbg perintah untuk muhasabah (evaluasi)

3. Makna muhasabah sepanjang tahun

Bila kita rujuk kata husban tersebut sbg perintah utk muhasabah, maka itu bermakna kita harus memuhasabah diri kita pada setiap saat sepanjang tahun baik dalam bulan ramadhan atau tidak. Kerana husban yg disebutkan dalam ayat tersebut mengisyaratkan tahun baik qomariyah ataupun syamsiah dan bukan hanya bulan ramadhan.

B. Dasat Pemikiran Makna Ramadhan Sepanjang Tahun

1. Makna ramadhan yg strategik

Strategi Islam dalam menanamkan kesedaran muhasabah diri sepanjang tahun adlh dengan mewajibkan umatnya utk melakukan evaluasi rutin dalam satu bulan penuh setiap tahun, iaitu bulan ramadhan. Apabila dalam 1 bulan ini manusia berusaha bersungguh-sungguh utk evaluasi diri, membina kekuatan iman dan melawan nafsu, ianya akan dibawa utk bulan2 lainnya. kerana hidup manusia bukan hanya pada satu bulan saja. sekaligus bermakna kebaikan tidak boleh dibatasi dengan satu bulan sahaja

2. Kesan Sosial yang Diperolehi

sudah tentu kita akan bersyukur kerana bila datangnya ramadhan, orang jahat boleh jadi baik, sedekah, puasa, mengaji, sabar, sholat dll. tp kita akan lebih bersyukur bila training ramadhan itu menjadi dasar akhlaknya, sekaligus menjadi default akhlak utk bulan2 seterusnya.

Oleh sebab itu, dasar pemikiran seperti ini harus ditanamkan kepada masyarakat. Bila tidak dididik, maka kebaikan itu akan terbatas 1 bulan sahaja. sekaligus, bulan2 lainnya akan menjadi medan utk mengemplementasi perbuatan yg kurang baik dengn tanggapan bulan tersebut bukan bulan ramadhan

Bila akhlak baik ini dilakukan dengn skala sosial, sepanjang tahun, maka akan terjadi perubahan2 sosial secara signifikan. Juga tujuan latihan selama satu bulan penuh akan tercapai dgn efektif. Tatanan kehidupan yang baik pada seluruh lapisan masyarakat pun akan terwujud dengan sendirinya.

3. Ramadhan Penangkal Masalah Sosial

Hakikatnya, pokok masalah sosial adlh akhlak yg buruk. Bila makna ramadhan tidak untuk sepanjang tahun bagaimana masalah sosial dpt dikurangkan? ini juga bererti bahawa bulan puasa tidak mampu menjadi cermin bagi kehidupan sosial yg sebetulnya.

4. Ramadhan Pendidikan Kearifan

Berdasarkan pemikiran bahawa ramadhan bukan untuk kehidupan satu bulan saja, maka kita akan berubah menjadi lebih pintar dan bijaksana dalam menghadapi berbagai persoalan, masalah atau penyakit sosial. Kita akan meninggalkan segala perbuatan buruk dalam segala bentuk. Jadi bila orang yg sedang berpuasa marah kpd org yg tidak berpuasa, itukan pelik.

Kita sudah tentu tidak akan melakukan tindakan kekerasan apa saja dan pada sesiapa pun. kerana segala bentuk kekerasan tidak akan membentuk peribadi yang arif lagi bijaksanan.

Training semacam ini akan membuka wawasan kita terhadap berbagai cara untuk menghentikan berbagai tindakan maksiat secara terpelajar. Mengapa? kerana ramadhan telah mendidik kita untuk berbuat baik. Ramdhan membuat wawasan dan intelektual kita dalam mengatasi kemaksiatan dengan cara yang amat efektif.