Google

Friday, January 19, 2007

Pakcik Sabidi

Pulang dari UITM singgah sekejap di gerai satay pakcik sabidi. jam waktu tu 11.30 malam. Tiba2 rasa lapar. Sampai di gerai pakcik tu tengah tidur jadi dikejutkan. minta dia satay 10 cucuk. sementara menunggu satay masak sembang sekejap dengan pakcik sabidi. walaupun sekejap, perkara yang disembangkan sangat amat bermakna. bermula dengan menanyakan sekolah anaknya sehingga bagaimana dia boleh menghafal al-Quran. Bacaan qurannya sangat bagus. katanya

"saya bukan apa, anak saya sekolah rendah hidayah, kadang2 saya malu dgn anak saya sendiri, saya dah mula menghafal waktu umur 25 taun lepas tu tinggal! sekarang baru nak sambung balik".

kadang2 beliau melantunkan ayat2 suci al-quran. satu perkara bermain mian di kepala. seorang penjaja satay berkeluarga besar boleh bersyukur dengan seadanya malah begitu komitted dalam mengenal al-quran mengapa seorang mahasiswa ipt yang berbiasiswa gagal berbuat demikian? malah sering melakukan maksiat.

menurut beliau jualan x berapa laku. tapi beliau begitu senang sekali tanpa keluh kesah. yakinnya rezki daripada Allah. begitu senang diuji oleh Allah. katanya

"kita ni makin buat baik makin kuat diuji? mana ada orang buat baik hidup senang lenang?" subahanallah.. benarlah firman Allah.

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?" (29:2)

wallahu'alam

0 comments: