Google

Friday, January 23, 2009

Stigma Kebencian Atas Iran Melalui Hollywood


“Filem 300 ditujukan untuk penonton yang rendah pertimbangannya. Bahkan dalam filem itu sama sekali tidak dijelaskan kepentingan pengorbanan untuk menyelamatkan Thermopylae dan juga tidak ada sedikit pun ulasan soal kekalahan total Yunani dalam menghadapi bangsa Iran. Bahagian lain juga menampilkan parlimen Yunani yang menolak untuk memberikan dokongan dan bantuan kepada Raja Leonidas melalui siri-siri perdebatan. Ini mengingatkan kongres AS yang menolak cadangan Bush soal perang di Irak.” (The Washington Post)

Sejarawan Skotland, Thomas Carlyle, pada tahun 1843 menulis: “Sejarah adalah potongan kisah yang sarat kedustaan, manipulasi dan cuma menceritakan kisah para pemenang”.

Hampir dua abad kemudian, kalimat-kalimat Carlyle terasa bergema kembali menggetarkan relung nurani. Bagaimana tidak, saat sang adi daya AS menghukum Iran yang dicurigai sedang mengembangkan senjata nuklier, Hollywood tiba-tiba menerbitkan filem yang menggambarkan stigma bahawa bangsa Parsi (Iran) merupakan bangsa yang kejam, haus darah, barbar dan mungkin dalam terminologi millennium ketiga ini boleh disebut “terrorist”.

Adalah filem “300” yang pertama dimainkan tanggal 19 Mac 2007 yang menempelkan stigma tersebut. Filem kelakar Warner Bross yang diangkat dari novel Frank Miller ini menceritakan tentang Peperangan Thermopylae (480 SM), antara pasukan Parsi pinpinan King of Xerxes (Khashayar Shah), Raja Parsi dari Dinasti Achaemenian, yang ingin merebut Yunani melawan 300 kesatria Sparta yang dipimpin Raja Leonidas.

Melalui penggunaan kesan khas yang sangat istimewa, bangsa Iran dalam filem ini digambarkan sebagai bangsa yang tidak bertamadun. Raja Xerxes digambarkan sebagai seorang diktator yang selalu dikelilingi pelacur yang sangat ‘liar’ dan tukang sihir. Berlawanan dengan bangsa Sparta yang digambarkan berperadaban tinggi dan domoktarik.

Bernarkan begitu faktanya? Touraj Daryaee, seorang professor Sejarah Kuno dari Universiti California membantah paparan filem yang hanya dibuat dalam waktu 60 hari ini. Berdasarkan catatan sejarah yang ada, demikian Daryaee, Persia di bawah kekuasaan Dinasti Achaemenian adalah sangat maju pada zamannya dan telah mencipta perundangan-perundangan yang sangat manusiawi. Berbeza dengan masyarakat Sparta yang masih berada di bawah sistem hamba dan penyeksaan.

“Sparta adalah kerajaan ketenteraan, sejarah peradaban Iran lebih dahulu muncul beberapa abad sebelum peradaban Eropah. Iran merupakan bangsa yang pertama yang mendirikan kekuasaan di dunia. Pada saat itu, bangsa Iran berkuasa di berbagai kawasan yang meliputi Mesir hingga India dan melintasi Teluk Parsi hingga Yunani,” ujar Daryaee.

Dinasti Achaemenian pada zamannya telah mempersembahkan berbagai karya besar untuk umat manusia: Institusi Pos, bendungan air, sistem pengairan, dan jalan pengangkutan yang panjang adalah sedikit diantaranya. Bahkan Istana Persepolis yang berdiri di Parsi merupakan simbol peradaban dunia kala itu. Pemula peradaban Achaemenian adalah seorang pendekar bernama Cyrus. Dalam sejarah, Cyrus juga tercatat sebagai pembebas kaum Yahudi dari kezaliman bangsa Babilonia. Pada 2500 tahun yang lalu, salah satu raja dinasti Achaemenian bernama Darius juga menguasai Terusan Suez.

Dinasti Achaemenian akhirnya runtuh setelah datangnya serangan dari Alexander Macedonia. Alexander bercita-cita untuk menguasai dunia, termasuk Iran, sehingga dia melakukan serangkaian ekspedisi peperangan ke pelbagai wilayah. Alexander Macedonia menyerang Iran dengan membakar Istana Persepolis. Kesan istana itu hungga kini masih ada di Shiras, selatan Iran.

Sekarang, Barat sebagai penerus cinta-cita Alexander kembali menggelar perang terhadap Iran melalui pelbagai cara, termasuk melalui filem Hollywood. Presiden Iran Mahmoud Ahmmadinejad pun menegaskan jika filem ini sengaja diterbit untuk menempelkan stigma pada bangsa Iran bahawa bangsa besar tersebut adalah teroris.

“Hollywood adalah satu bentuk realisasi cita-cita politik Washington di dunia perfileman. Mereka berusaha keras mencoreng peradaban besar Iran dan membangun pendapat bahawa Iran adalah bangsa teroris,” tegas Ahmadinejad.

0 comments: